De groei van (D)OOH in H1 van 2024
De cijfers van OUTREACH Nederland geven aan dat de (D)OOH-markt in H1 van 2024 met 13% is gegroeid. Desondanks blijft de jarenlange dalende trend in bestedingen op analoge objecten onverminderd doorzetten.
Wanneer we 2020 en 2021 buiten beschouwing laten vanwege Covid, zien we sinds 2022 een aanhoudende daling in het aandeel van de bestedingen op analoge objecten.
Dit komt doordat er steeds meer objecten gedigitaliseerd worden. Maar dit is niet de enige en belangrijkste oorzaak. De grootste reden voor de groei in (D)OOH ligt in de flexibiliteit en het gemak waarmee campagnes kunnen worden uitgerold, evenals de focus van zowel de markt als de exploitanten op digitale oplossingen en de laagdrempelige absolute kosten. Dit zorgt ervoor dat adverteerders met een kleiner budget ook toegang krijgen tot dit krachtige medium.
Zolang de markt groeit en de doelstellingen van adverteerders worden gerealiseerd, is het een succesverhaal. Maar het blijft een gemiste kans dat analoog blijft dalen, vooral omdat je met het analoge netwerk nog steeds veel meer mensen relatief kostenefficiënt kunt bereiken dan met het digitale netwerk. Daarnaast biedt data tegenwoordig de mogelijkheid om ook analoge campagnes slimmer en gerichter in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een back-to-schoolcampagne waarbij wordt gesegmenteerd op postcodes en regio’s om ouders van kinderen te bereiken die weer naar school gaan. Immers, schoolvakanties lopen in regio’s ongelijk en kunnen er door middel van data postcodes geselecteerd worden waar relatief veel schoolgaande kinderen wonen.
Kortom, de dalende trend in bestedingen op analoge objecten is juist een kans voor adverteerders.